یکشنبه 21 آبان 1396

حدیث درباره نفاق|احادیث در مورد تفرقه

حدیث اصطلاحی در فرهنگ اسلامی و علوم دینی است که بیانگر سخنان نقل شده از زبان پیامبر(ص) و دیگر معصومین(ع) یا حاکی از رفتار و سلوک ایشان باشد.

 
حدیث (1) امام على عليه السلام :


مَن أمَرَ بِالمَعروفِ شَدَّ ظَهرُ المُؤمِنِ وَ مَن نَهى عَنِ المُنكَرِ أَرغَمَ أَنفَ المُنافِقِ و َأَمِنَ كَيدَهُ؛


هر كس امر به معروف كند به مؤمن نيرو مى بخشد و هر كس نهى از منكر نمايد بينى منافق را به خاك ماليده و از مكر او در امان مى ماند.


كافى(ط-الاسلامیه)، ج2، ص51



حدیث (2) امام صادق عليه السلام :


إِنَّ المُؤمِنَ يَغبِطُ و َلا يَحسُدُ و َالمُنافِقُ يَحسُدُ و َلا َیغبِطُ؛



مؤمن غبطه مى خورد و حسادت نمى ورزد، منافق حسادت مى ورزد و غبطه نمى خورد.


(غبطه آن است كه آرزو كنى آنچه ديگرى دارد، داشته باشى بدون اينكه آرزوى نابودى نعمت ديگرى را داشته باشى و حسد آن است كه بخواهى نعمتى را كه ديگرى دارد، نداشته باشد).


 كافى(ط-الاسلامیه)، ج2، ص307، ح7



حدیث (3) رسول اكرم صلى الله عليه و آله :


اَلغَيرَةُ مِنَ الايمانِ وَ المِذاءُ مِنَ النِّفاقِ؛

 

غيرت از ايمان است و بى بند و بارى از نفاق.


من لا یحضر الفقیه ، ج3 ،ص 444 -  نهج الفصاحه ، ص587 ، ح 2045



حدیث (4) رسول اكرم صلى الله عليه و آله :


اَلمُؤمِنُ يَأكُلُ بِشَهوَةِ أَهلِهِ، اَلمُنافِقُ يَأكُلُ أَهلُهُ بِشَهوَتِهِ؛


مؤمن به ميل و رغبت خانواده اش غذا مى خورد ولى منافق ميل و رغبت خود را به خانواده اش تحميل مى كند.


كافى(ط-الاسلامیه)، ج4، ص12، ح6



حدیث (5) رسول اكرم صلى الله عليه و آله :


اَلمُؤمِنُ دَعِبٌ لَعِبٌ و َالمُنافِقٌ قَطِبٌ غَضِبٌ؛


مؤمن شوخ و شنگ است و منافق اخمو و عصبانى.

تحف العقول، ص 496



حدیث (6) پيامبر صلى  الله  عليه  و  آله :


نِيَّةُ المُؤمِنِ خَيرٌ مِن عَمَلِهِ و نِيَّةُ المُنافِقِ شَرٌّ مِن عَمَلِهِ؛


نيّت مؤمن بهتر از عمل او و نيت منافق بدتر از عمل اوست.


مستدرك الوسائل و مستنبط المسایل، ج 1، ص 91



حدیث (7) پيامبر صلى  الله  عليه  و  آله :


عَليٌّ يَعسوبُ المُؤمِنينَ وَ المالُ يَعسوبُ المُنافِقينَ؛


على پيشواى مؤمنان و ثروت پيشواى منافقان است.

امالى (طوسى) ص 355



حدیث (8) پيامبر صلى  الله  عليه  و  آله :


اَلمُؤمِنُ يَاكُلُ في مِعاءٍ واحِدَةٍ وَ المُنافِقُ يَاكُلُ في سَبعَةِ أمعاءٍ؛


مؤمن كم خوراك است و منافق پرخور.


وسائل الشيعه ج 24، ص 241



حدیث (9) پيامبر صلى  الله  عليه  و  آله :


إِنَّ المُؤمِنَ هِمَّتُهُ فِي الصَّلاةِ وَالصِّيامِ وَالعِبادَةِ وَالمُنافِقُ هِمَّتُهُ فِي الطَّعامِ وَالشَّرابِ كَالبَهيمَةِ؛


همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوانات.


تنبيه الخواطر و نزهه النواظر (معروف به مجموعه ورام) ،ج1، ص 99



حدیث (10) پيامبر صلى  الله  عليه  و  آله :


مَثَلُ المُؤمِنِ كَمَثَلِ خامَةِ الزَّرعِ تُكفِئُهَا الرِّياحُ كَذا و كَذا وكَذلِكَ المُؤمِنُ تُكفِئُهُ الوجاعُ وَالمراضُ و مَثَلُ المُنافِقِ كَمَثَلِ الرزَبَّةِ المُستَقيمَةِ الَّتي لايُصِيبُها شَيءٌ حَتّى يَتيهِ المَوتُ فَيَقصِفَهُ قَصفا؛


مَثَل مؤمن مانند ساقه كاشته است كه بادها آن را به اين سو و آن سو خم مى كند هم چنين مؤمن را دردها و بيماريها خم مى كند و مثل منافق مانند عصاى آهنى است كه چيزى به او نمى رسد تا اينكه مرگ او فرا رسد و او را سخت مى شكند.


الكافى(ط-الاسلامیه)، ج2، ص 258



حدیث (11) پيامبر صلى  الله  عليه  و  آله :


إنَّ لِسانَ المُؤمِنَ وَراءَ قَلبِهِ فَإِذا أَرادَ أَن يَتَكَلَّمَ بِشَيءٍ يُدَبِّرُهُ قَلبُهُ ثُمَّ أمضاهُ بِلِسانِهِ وَ إنَّ لِسانَ المُنافِقِ أمامَ قَلبِهِ فَإِذا هَمَّ بِشَيءٍ أمضاهُ بِلِسانِهِ وَلَم يَتَدَبَّرهُ بِقَلبِهِ؛


زبان مؤمن در پس دل اوست، هرگاه بخواهد سخن بگويد درباره آن مى انديشد و سپس آن را مى گويد اما زبان منافق جلوى دل اوست هرگاه قصد سخن كند آن را به زبان مى آورد و درباره آن نمى انديشد.


تنبيه الخواطر و نزهه النواظر (معروف به مجموعه ورام)، ج1، ص 106



حدیث (12) امام على عليه السلام :


إِنَّ المُؤمِنَ إذَا استَغنى شَكَرَ... وَ المُنافِقُ إِذَا استَغنى طَغى؛


مؤمن هنگام بى نيازى شكر مى گزارد و منافق هرگاه بى نياز شود طغيان مى كند.


تحف العقول، ص212



حدیث (13) امام على عليه السلام :


إنَّ المُؤمِنَ إذا تَكَلَّمَ ذَكَّرَ... والمُنافِقُ إذا تَكَلَّمَ لَغا؛


مؤمن هرگاه سخن گويد ياد (خدا) مى كند و منافق هرگاه سخن گويد بيهوده گويى مى كند.


تحف العقول، ص212



حدیث (14) امام على عليه السلام :


إنَّ المُؤمِنَ مَن يُرى يَقينُهُ في عَمَلِهِ، وَ المُنافِقُ مَن يُرى شَكُّهُ في عَمَلِهِ؛


در عمل مؤمن يقين ديده مى شود و در عمل منافق شك.


شرح آقا جمال الدین خوانساری بر غرر الحکم و درر الکلم ج2 ، ص 544 ، ح3551



حدیث (15) امام على عليه السلام :


شُكرُ المُنافِقِ لا يَتَجاوَزُ لِسانَهُ؛


سپاسگزارى منافق از زبانش فراتر نمى رود.


شرح آقا جمال الدین خوانساری بر غرر الحکم و درر الکلم ج4 ، ص 159 ، ح3551



حدیث (16) امام على عليه السلام :


عَلى لِسانِ المُؤمِنِ نُورٌ يَسطَعُ وَعلى لِسانِ المُنافِقِ شَيطانٌ يَنطِقُ؛


بر زبان مؤمن نورى (الهى) است و درخشان و برزبان منافق شيطانى است كه سخن مى گويد.


شرح نهج البلاغه، ابن أبى الحديد، ج20، ص280، ح 218


حدیث (17) امام على عليه السلام :

إنَّ كَثرَةَ المالِ عَدُوٌّ لِلمُؤمِنينَ و يَعسُوبُ المُنافِقينَ؛


ثروت فراوان، دشمن مؤمنان و پيشواى منافقان است.


التمحيص، ص48



حدیث (18) امام على عليه السلام :


اَلمُنافِقُ مَكُورٌ مُضِرٌّ مُرتابٌ؛


منافق، نيرنگباز، زيانبار و شكّاك است.


شرح آقا جمال الدین خوانساری بر غررالحكم و دررالکلم ، ج 1 ، ص340 ، ح 1289



حدیث (19) امام على عليه السلام :


المُنافِقُ وَقِحٌ غَبىٌّ مُتَمَلِّقٌ شَقىٌّ؛


منافق، بى شرم، كودن، چاپلوس و بدبخت است.


شرح آقا جمال الدین خوانساری بر غررالحكم و دررالکلم ، ج 2 ، ص65 ، ح 1853



حدیث (20) امام على عليه السلام :


وَرَعُ المُنافِقِ لايَظهَرُ إلاّ عَلى لِسانِهِ؛


پرهيزكارى منافق جز در زبانش ظاهر نمى شود.


شرح آقا جمال الدین خوانساری بر غررالحكم و دررالکلم ، ج 6 ، ص241 ، ح 10130



حدیث (21) امام على عليه السلام :


إِنَّ المُؤمِنَ إِذا نَظَرَ اعتَبَرَ... وَالمُنافِقُ إِذا نَظَرَ لَها؛


نگاه مؤمن عبرت آميز و نگاه منافق سرگرمى است.


تحف العقول، ص212


حدیث (22) امام على عليه السلام :


إِنَّ المُؤمِنَ... إذا سَكَتَ فَكَّرَ... وَالمُنافِقُ إِذا سَكَتَ سَها؛


سكوت مؤمن تفكر و سكوت منافق غفلت است.


تحف العقول، ص212



حدیث (23) امام على عليه السلام :


إِنَّ المُؤمِنَ... إذا أَصابَتهُ شِدَّةٌ صَبَرَ... وَالمُنافِقُ إِذا أصابَتهُ شِدَّةٌ ضَغا؛


مؤمن در گرفتارى صبور است، و منافق در گرفتارى بى تاب.


تحف العقول، ص212



حدیث (24) امام على عليه السلام :


عِلمُ المُنافِقِ في لِسانِهِ وَعِلمُ المُؤمِنِ في عَمَلِهِ؛


دانش منافق در زبان او و دانش مؤمن در كردار اوست.


شرح آقا جمال الدین خوانساری بر غرر الحکم و درر الکلم، ج 4 ، ص 350، ح 6288 و ح 6289



حدیث (25) امام على عليه السلام :


 إِنَّ المُنافِقَ إذا مَرِضَ ثُمَّ اُعفِي كانَ كَالبَعيرِ، عَقَلَهُ أهلُهُ ثُمَّ أَرسَلُوهُ فَلَم يَدرِ لِمَ عَقَلُوهُ و لِمَ أَرسَلُوهُ؛


منافق هرگاه مريض شود سپس سلامت يابد، مانند شترى است كه صاحبش او را بسته است و سپس رهايش كرده اند او نمى داند براى چه او را بسته اند و براى چه رهايش كرده اند.


النهایهفی غریب الحدیث و الاثر ، ج3 ، ص 266



حدیث (26) امام على عليه السلام :


لَو ضَرَبتُ خَيشُومَ المُؤمِنِ بِسَيفي هذا عَلى أن يُبغِضَني ما أبغَضَني ولَو صَبَبتُ الدُّنيا بِجَمّاتِها عَلَى المُنافِقِ عَلى أن يُحِبَّني ما أَحَبَّني؛


اگر با اين شمشيرم بر بينى مؤمن بزنم كه مرا دشمن بدارد با من دشمنى نمى كند و اگر همه دنيا را به منافق بدهم تا مرا دوست بدارد هيچگاه دوستم نخواهد داشت.


نهج البلاغه(صبحی صالح)، ص 477 ، حكمت 45



حدیث (27) امام على عليه السلام :


اَلمُؤمِنُ فَهُوَ قَرِيبُ الرِّضى بَعيدُ السَّخَطِ... و َالمُنافِقُ فَهُوَ قَريبُ السَّخَطِ بَعيدُ الرِّضى؛


مؤمن زود خشنود و دير ناراحت مى شود و منافق زود ناراحت و دير خشنود مى گردد.


تحف العقول، ص212



حدیث (28) امام على عليه السلام :


اَلمُؤمِنُ يُرضِيهِ عَلَى اللّه  اليَسيرُ و لا يُسخِطُهُ الكَثيرُ... وَ المُنافِقُ يُسخِطُهُ عَلَى اللّه  اليَسيرُ و لا يُرضِيهِ الكَثيرُ؛


مؤمن از اندك خدا خشنود مى شود و بسيارش او را ناراحت نمى كند و منافق از اندك خدا ناخشنود مى شود و بسيارش هم او را خشنود نمى سازد.

تحف العقول، ص212



حدیث (29) امام حسين عليه السلام :


إِنَّ المُؤمِنَ لا يُسيى ءُ و لا يَعتَذِرُ، وَ المُنافِقُ كُلَّ يَومٍ يُسيى ءُ و َيَعتَذِرُ؛


مؤمن نه بدى مى كند و نه معذرت مى خواهد و منافق هر روز بدى مى كند و معذرت مى خواهد.


تحف العقول، ص 248



حدیث (30) امام صادق عليه السلام :


إِنَّ المُنافِقَ لا يَرغَبُ فِيما قَد سَعِدَ بِهِ المُؤمِنونَ وَ السَّعيدُ يَتَّعِظُ بِمَوعِظَةِ التَّقوى وَ إن كانَ يُرادُ بِالمَوعِظَةِ غَيرُهُ؛


منافق به آنچه مؤمنان بواسطه آن خوشبخت مى شوند، ميلى ندارد، ولى خوشبخت سفارش به تقوا را مى پذيرد هر چَند مخاطب موعظه، كس ديگرى باشد.


الكافى(ط-الاسلامیه)، ج8 ، ص151، ح132



حدیث (31) امام صادق عليه السلام :


إنَّ الحِكمَةَ لَتَكُونُ في قَلبِ المُنافِقِ فَتُجَلجِلُ في صَدرِهِ حَتّى يُخرِجَها فَيُوعِيَهَا المُؤمِنُ وَتَكُونُ كَلِمةُ المُنافِقِ فى صَدرِ المُؤمِنِ فَتُجَلجِلُ في صَدرِهِ حَتّى يُخرِجَها فَيَعِيَهَا المُنافِقُ؛


به راستى حكمتى كه در قلب منافق جا مى گيرد، در سينه اش بى قرارى مى كند تا از آن بيرون آيد و مؤمن آن را بر گيرد و سخن منافقانه (لغو و بيهوده) در سينه مؤمن بى قرارى مى كند تا از آن بيرون برود و منافق آن را برگيرد.


بحارالأنوار(ط-بیروت)، ج2، ص 94، ح28



حدیث (32) امام كاظم عليه السلام :


اَلمُؤمِنُ قَليلُ الكَلامِ كَثيرُ العَمَلِ، وَ المُنافِقُ كَثيرُ الكَلامِ قَليلُ العَمَلِ؛


مؤمن كم حرف و پر كار است و منافق پر حرف و كم كار.


مستدرک الوسایل و مستنبط المسایل ، ج 9 ، ص 18 - تحف العقول، ص397



حدیث (33) امام رضا عليه السلام :


إِنَّ اللّه  يُؤَخِّرُ إِجابَةَ المُؤمِنِ شَوقا إلى دُعائِهِ وَيَقُولُ: صَوتٌ اُحِبُّ أَن أَسمَعَهُ، وَيُعَجِّلُ إجابَةَ دُعاءِ المُنافِقِ وَيَقُولُ: صَوتٌ أَكرَهُ سَماعَهُ؛


خداوند اجابت دعاى مؤمن را به شوق (شنيدن) دعايش به تأخير مى اندازد و مى گويد: «صدايى است كه دوست دارم آن را بشنوم» و در اجابت دعاى منافق عجله مى كند و مى گويد: صدايى است كه از شنيدنش بدم مى آيد.


مستدرک الوسایل و مستنبط المسایل ، ج 5 ، ص 194 - فقه الرضا عليه السلام ، ص 345



حدیث (34) امام هادى عليه السلام :


[اَلمُؤمِنُ] يُحسِنُ وَيَبكي كَما أَنَّ المُنافِقُ يُسيى ءُ وَ يَضحَكُ؛


مؤمن خوبى مى كند و مى گريد، ولى منافق بدى مى كند و مى خندد.


ارشاد القلوب الی الصواب (دیلمی )ج1 ص 135



حدیث (35) امام عسكرى عليه السلام :


إِنَّ المُؤمِنَ نَعرِفُهُ بِسيماهُ، وَ نَعرِفُ المُنافِقَ بِميسَمِهِ؛


مؤمن را از سيمايش مى شناسيم و منافق را از نشانه هايش.


الخرائج والجرائح، ج2، ص 737، ح50



حدیث (36) امام صادق عليه السلام :


اَلمُؤمِنُ لا يُخلَقُ عَلَى الكِذبِ و َلا عَلَى الخيانَةِ وَ خِصلَتانِ لا يَجتَمِعانِ فِى المُنافِقِ، سَمتٌ حَسَنٌ وَ فِقهٌ فِى السُّنَّةِ؛


مؤمن در سرشتش دروغ و خيانت نيست و دو صفت است كه در منافق جمع نگردد: سيرت نيكو و دين شناسى.


تحف العقول، ص367



حدیث (37) لقمان حكيم عليه السلام :


عَلَيكَ بِقَبُولِ المَوعِظَةِ و َالعَمَلِ بِها فَإِنَّها عِندَ المُؤمِنِ أَحلى مِنَ العَسَلِ الشَّهدِ و عَلَى المُنافِقِ أَثقَلُ مِن صُعُودِ الدَّرَجَةِ عَلَى الشَّيخِ الكَبيرِ؛


موعظه را بپذير و به آن عمل كن، زيرا موعظه نزد مؤمن از عسل ناب شيرين تر است و براى منافق از بالا رفتن از پله بر پير مرد كهنسال دشوارتر است.


اعلام الدين فی صفات المومنین، ص93



حدیث (38) امام موسى كاظم عليه ‏السلام :


اَداءُ الاَمانَةِ وَالصِّدقُ يَجلِبانِ الرِّزقَ، وَالخيانَةُ وَالكَذِبُ يَجلِبانِ الفَقرَ وَ النِّفاقَ؛


اداى امانت و راستگويى روزى را زياد مى‏كند و خيانت و دروغگويى باعث فقر و نفاق مى‏شود.


تحف العقول ، ص 403 - بحارالأنوار(ط-بیروت)، ج 75، ص 327



حدیث (39) رسول اكرم صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله :


ثَلاثٌ مَن كُنَّ فيهِ فَهُوَ مُنافِقٌ وَ اِن صامَ وَ صَلّى وَحَجَّ وَاعتَمَرَ وَقالَ «اِنّى مُسلِمٌ» مَن اِذا حَدَّثَ كَذِبَ وَ اِذا وَعَدَ اَخلَفَ وَ اِذَا ائتُمِنَ خانَ؛


سه چيز است كه در هر كس باشد منافق است اگر چه روزه دارد و نماز بخواند و حج و عمره كند و بگويد من مسلمانم، كسى كه هنگام سخن گفتن دروغ بگويد و وقتى كه وعده دهد تخلف نمايد و چون امانت بگيرد، خيانت نمايد.


نهج الفصاحه ، ص422 ،ح 1280



حدیث (40) امام على عليه‏ السلام :


اِنَّ لِسانَ المُؤمِنِ مِن وَراءِ قَلبِهِ وَ اِنَّ قَلبَ المُنافِقِ مِن وَراءِ لِسانِهِ، لاَنَّ المُؤمِنَ اِذا اَرادَ اَن يَتَكَلَّمَ بِكَلامٍ تَدَبَّرَهُ فى نَفسِهِ، فَاِن كانَ خَيرا اَبداهُ وَ اِن كانَ شَرّا واراهُ وَ اِنَّ المُنافِقَ يَتَكَلَّمُ بِما اَتى عَلى لِسانِهِ لا يَدرى ماذا لَهُ وَ ماذا عَلَيهِ؛


زبان مؤمن، در پشت دل اوست و دل منافق، در پشت زبان او، زيرا مؤمن هرگاه بخواهد سخنى بگويد، ابتدا درباره آن مى‏ انديشد، اگر خوب بود اظهارش مى‏ كند و اگر بد بود آن را پنهان مى‏ دارد. اما منافق هر چه به زبانش آيد مى‏ گويد، بى آن‏كه بداند چه سخنى به سود او و چه سخنى به زيان اوست.


نهج البلاغه(صبحی صالح)، خطبه 176 ، ص 253



حدیث (41) امام صادق عليه السلام :


الغِناءُ یورِثُ النِّفاقَ.


غِنا از خود نفاق بر جای می گذارد.


وسایل الشیعه ، ج17 ، ص309 - کافی (ط-دارالحدیث) ،ج12 ،ص 780 - بحار الانوار(ط-بیروت) ، ج76 ، ص 241

 

 


 ورود به صفحه اصلی بانک احادیث

دیگر اخبار
زندگینامه حضرت موسی (ع)|موسی در خانه فرعون زندگینامه حضرت موسی (ع)|موسی در خانه فرعون

یكی ازعلومی كه قرآن كریم بی اندازه بدان توجه نموده است تاریخ است،و  هدف قرآن ازبیان تاریخ گذشته هدایت انسان است.به همین منظور قصد داریم در این صفحه از پایگاه اینترنتی امور به موسی در خانه فرعون بپردازیم.

ادامه خبر ...
لحظه جان دادن و قبض روح آدمی چگونه است؟ لحظه جان دادن و قبض روح آدمی چگونه است؟

مرگ که انتقال از دنیا به جهان برزخ می باشد، با شداید و سختی ها توام است، که از آن به «سکرات مرگ» و گاهی به «غَمرات مرگ» تعبیر شده است، 

ادامه خبر ...
حدیث درباره تقرب به خدا|تقرب به خدا یعنی چه حدیث درباره تقرب به خدا|تقرب به خدا یعنی چه

حدیث اصطلاحی در فرهنگ اسلامی و علوم دینی است که بیانگر سخنان نقل شده از زبان پیامبر(ص) و دیگر معصومین(ع) یا حاکی از رفتار و سلوک ایشان باشد.

ادامه خبر ...
احادیث در مورد یتیم|کمک به یتیم چه ثوابی دارد احادیث در مورد یتیم|کمک به یتیم چه ثوابی دارد

حدیث اصطلاحی در فرهنگ اسلامی و علوم دینی است که بیانگر سخنان نقل شده از زبان پیامبر(ص) و دیگر معصومین(ع) یا حاکی از رفتار و سلوک ایشان باشد.

ادامه خبر ...
زندگینامه حضرت ایوب (ع) زندگینامه حضرت ایوب (ع)

یكی ازعلومی كه قرآن كریم بی اندازه بدان توجه نموده است تاریخ است،و  هدف قرآن ازبیان تاریخ گذشته هدایت انسان است.به همین منظور قصد داریم در این صفحه از پایگاه اینترنتی امور به زندگینامه حضرت ایوب بپردازیم.

ادامه خبر ...
زندگینامه پیامبر اکرم (ص)|رحمت پیامبر صلی الله علیه و آله زندگینامه پیامبر اکرم (ص)|رحمت پیامبر صلی الله علیه و آله

یكی ازعلومی كه قرآن كریم بی اندازه بدان توجه نموده است تاریخ است،و  هدف قرآن ازبیان تاریخ گذشته هدایت انسان است.به همین منظور قصد داریم در این صفحه از پایگاه اینترنتی امور به رحمت پیامبر صلی الله علیه و آله بپردازیم.

ادامه خبر ...
زندگینامه حضرت ابراهیم علیه السلام|محاکمه ابراهیم علیه السلام زندگینامه حضرت ابراهیم علیه السلام|محاکمه ابراهیم علیه السلام

یكی ازعلومی كه قرآن كریم بی اندازه بدان توجه نموده است تاریخ است،و  هدف قرآن ازبیان تاریخ گذشته هدایت انسان است.به همین منظور قصد داریم در این صفحه از پایگاه اینترنتی امور به  محاکمه ابراهیم علیه السلام بپردازیم.

ادامه خبر ...
داستان رحلت پیامبر اکرم (ص) وفات یا شهادت داستان رحلت پیامبر اکرم (ص) وفات یا شهادت
داستان رحلت پیامبر اکرم بنا به اعتقاد شیعیان در 28 صفر اتفاق افتاده است. داستان رحلت پیامبر اکرم به مسمومیت ایشان توسط یک زن یهودی برمی گردد
 
ادامه خبر ...
دانلود کتاب اهداف قیام امام حسین علیه‌السلام دانلود کتاب اهداف قیام امام حسین علیه‌السلام

هدف اوّل: اصلاح امّت؛ هدف دوم: امر به معروف و نهی از منکر؛ هدف سوم: احیای سنت پیامبر اکرم (ص)؛ هدف چهارم: حمایت از حق و مبارزه با باطل؛ هدف پنجم: مبارزه با جهل؛ هدف ششم: تشکیل حکومت اسلامی؛ هدف هفتم: اجرای عدالت؛ هدف هشتم: افشای چهره منافقان؛ هدف نهم: امتحان گسترده مسلمین؛
ادامه خبر ...

حدیث درباره توفیق|روایات توفیق حدیث درباره توفیق|روایات توفیق

حدیث اصطلاحی در فرهنگ اسلامی و علوم دینی است که بیانگر سخنان نقل شده از زبان پیامبر(ص) و دیگر معصومین(ع) یا حاکی از رفتار و سلوک ایشان باشد.

ادامه خبر ...
پردیس چاپگر باران

کارتریج ایرانی

ثبت آگهی منطبق با الگوریتم گوگل

آگهی ویژه,ثبت آگهی

دفاع شخصی کاربردی

دفاع شخصی کاربردی

آگهی رایگان

آگهی رایگان/درج آگهی تبلیغاتی

بانک اطلاعات مشاغل و اصناف

جامع ترین بانک اطلاعات کشور

خانه سالمندان یارین

خانه سالمندان / خانه سالمندان در پاسداران / مرکز سالمندان یارین

دسته بندی محصولات
دسته بندی آگهي ها
شارژ و تعمیر کارتریج

شارژ وتعمیر کارتریج لیزری

آگهی رایگان

آگهی رایگان

کانال دفاع شخصی حرفه ای

دفاع شخصی